Продаж чаю – простий бізнес
Чай в Україні люблять, а сам продукт не псується швидко. Чому б тоді не зробити бізнес із продажу чаю на вагу з нуля? Очевидно, така діяльність має чимало плюсів. Але є й те, що лякає: а раптом не вдасться перемогти конкурентів, як вибрати постачальників, як скласти правильний бізнес-план? Як ми зараз побачимо, нічого складного в бізнесі з продажу чаю немає.
Плюси й мінуси діяльності
У продажу чаю на вагу є багато приємних сторін і певних підводних каменів. Почнемо з плюсів:
1. Не надто великі капіталовкладення на старті. Не потрібні ані дороге обладнання, ані оренда величезних площ.
2. Тривалий термін зберігання.
3. Високий рівень попиту цілий рік. Незначні сезонні коливання є (взимку продажі трохи кращі), але різких спадів не очікується.
4. Хороша націнка – для роздрібних точок показник 150–200 відсотків вважається нормальним.
5. Можливість робити додатковий продаж за рахунок супутньої продукції.
6. Перспектива розширення бізнесу, якщо справи підуть добре.
7. Можливість заробляти на вже розкручених брендах
А що можна сказати про мінуси?
1. Конкуренція. Тут ситуація в різних містах може відрізнятися. Але в цілому варто побоюватися суперництва не так між брендами, як між власниками чайних крамниць.
2. Залежність ціни і прибутку від курсу валют. Кризові явища, коливання курсу гривні, долара, євро – це впливає, якщо чай ввозиться з-за кордону. Споживачу може бути складно зрозуміти різке підвищення ціни, але буває, що продавцю без неї не обійтися.
3. Рентабельність такого бізнесу в маленьких селищах під великим питанням. Невеликий оборот може зробити продаж чаю не надто вигідним.
Отже, ситуація виглядає доволі райдужною – плюсів усе-таки більше.
Вибір формату продажу
Для початку потрібно продумати формат продажу – власний магазин, торгова точка, місце на ринку. Спробуємо оцінити різницю між ними.
Магазин дає можливість продавати супутній товар, але в цьому разі великі витрати на приміщення. Якщо продавати чайники, інший посуд, а можливо, цукор і солодощі, можна отримати додатковий дохід. Але підтримка великого приміщення в належному стані – дуже велика витратна стаття.
Торгову точку обирає більшість, тому що це оптимальний варіант за доходами і витратами. Ви так само вільні у виборі асортименту, проте витрати значно скромніші. Люди відвідують супермаркет із метою скупитися, а принагідно заходять і до вас за чаєм. У більшості випадків вони не підуть без покупки. Території близько 8 квадратних метрів для чайного відділу зазвичай цілком достатньо.
Якщо торгувати на ринку, то ви отримуєте величезний потік потенційних клієнтів, які потенційно підготовлені до того, щоб витрачати гроші. Як правило, у цьому випадку найкраще продавати лише продукцію популярних брендів. І для того, щоб дізнатися, які чаї користуються найбільшим попитом на ринку України, читайте статтю далі – найкращі виробники, сорти марки і бренди чаю. Звичайно, крім правильно підібраного асортименту, потрібно ще чимось залучати покупця до свого торгового місця.
Вибір постачальників
Постачальників сьогодні заведено шукати якщо не через знайомих, то через інтернет. Для оптових покупок, звичайно, непогано було б приділити достатньо часу для вивчення цін. Також оцініть, наскільки адекватно поєднуються якість і ціновий сегмент. Наступний чинник – максимально широкий асортимент. Можливо, вам навіть вдасться знайти якісні ексклюзивні види продукту. І, щоб полегшити вашу долю в пошуках співвідношення вигідної ціни та гідної якості чаю, пропонуємо вам ознайомитися з великим вибором продукції, представленим за посиланням далі – чай оптом і на вагу.
Що врахувати при складанні бізнес-плану
Не варто нехтувати зваженою оцінкою ситуації на ринку. Запитайте себе:
Які мої потенційні конкуренти, у чому їх сильні і слабкі сторони?
Які ніші на ринку ще не зайняті?
Чим я зможу здивувати клієнтів? Як буду будувати рекламу, позиціонувати ті чи інші продукти?
Якими є смаки і можливості мешканців населеного пункту, де я планую вести бізнес?
Щоб трохи полегшити вашу долю у вирішенні даних питань, пропонуємо ознайомитися зі статтею далі – як відкрити чайний магазин з нуля: покрокова інструкція.
Витрати
Багато в чому саме від відповідей на ці запитання залежить подальший план дій. Ви можете вирішити додатково до чаю пропонувати і каву. Або придумаєте, на яких витратах можна заощадити. Ось стандартні витрати:
-
реєстрація, податки;
-
обладнання;
-
оренда приміщення;
-
оплата праці персоналу;
-
комунальні платежі;
-
реклама;
-
вкладення у товар.
Можуть бути й незаплановані витрати. Але загалом орієнтуйтеся на окупність протягом 1 року чи трохи більше. Намагайтеся скласти бізнес-план таким чином, щоб він був реалістичним, але окупити інвестиції вдалося не довше, ніж за 12 місяців.
Тепер – конкретніше і з цифрами. Витрати на старті.
-
Реєстрація ФОП і перші податкові виплати: близько 450 грн. Сюди віднесемо довідку СЕС – близько 250 грн.
-
Обладнання. Вітрини, стелажі, прилавок, стілець, ваги. Якщо вдасться знайти вживане обладнання, можна вкластися в суму 5-6 тисяч грн, але реалістичніше підготувати хоча б 8000. Хороші ваги коштуватимуть 860 грн.
-
Оренда. Залежить від міста і конкретного обраного місця. Приблизно 7000 грн. за перший місяць.
-
Реклама. Її потрібно проводити від 2 тижнів до місяця, доки покупці звикнуть до точки. Можна роздавати листівки або вигадувати акції й інформувати про них. Можна повісити оригінальну табличку із закликом, причому чим креативніше, тим краще. Припустимо, скромна PR-кампанія коштуватиме 3000 грн. (але зазвичай потрібно більше).
-
Товар. Найбільша стаття на першому етапі – близько 30 000 грн. плюс доставка. Сюди входить близько 100 товарних позицій чаю. Банки обсягом 1,5 л коштують 182 грн (але якщо візьмете б/в, вони коштують у 2 рази дешевше). Далі потрібно буде витрачати близько 40 % щоденного виторгу на поповнення запасів. Загальна сума – приблизно 32 000 грн.
Маємо: 43560 грн плюс якісь дрібниці, нехай 44000.
Тепер – поточні щоденні витрати.
Стаття витрат |
Сума (грн/міс.) |
Зарплата продавця |
600*15 днів*2 чол. = 18000 |
Оренда |
7000 |
Поповнення запасів |
12000 |
Комунальні послуги |
1000 |
Разом |
38000 |
Декілька слів про зарплату й особливості найму працівників. Перші кілька місяців краще попрацювати самому. Потім ви зможете порівняти свій виторг з тим, що вийде у реалізаторів, і оцінити якість їх роботи. Продавців має бути двоє – можна запропонувати їм самим обговорити зручний графік виходів у співвідношенні 50 на 50. Стандартом буде робота 30 днів без вихідних, а виплати мають бути за схемою “ставка плюс відсоток” – тоді вийде близько 600 грн. на день.
Доходи
У святкові й передсвяткові дні оборот буде вищим. Орієнтуємось на середній показник – 1600 грн виручки на день (потрібно близько 10 продажів по 100 грам чаю при націнці на товар у 400 %, яка може змінюватись у діапазоні від 300 до 500 %), 48 тис. на місяць. Дохід: 48000-38000 = 10000 грн. Це при обліку продажу лише чайної продукції.
За таких обставин окупити стартові вкладення в розмірі 45000-50000 вийде десь за 5-6 місяців. Але можна, звісно, зробити поправку на непередбачені витрати чи якісь накладки. Тоді ми виходимо на окупність десь до 12 місяців.
Але при цьому можливі й інші варіанти – додатковий продаж супутніх товарів для чаю, приготування кави (можна взяти в оренду кавоварку). Що спричинить збільшення виручки у вашій торговій точці.
Підсумки
Як бачимо, продаж чаю на вагу – це бізнес, який дійсно належить до нескладних. Його навіть називають елітним – у тому сенсі, що окупність і прибутковість тут дуже високі. Деякі ризики, звичайно, є, як і в будь-якій сфері торгівлі. Але успіх цілком у ваших руках: на нього в першу чергу впливають асортимент, якість обслуговування і доступні ціни.
- На сайте